دسته‌بندی نشده

خواص نخود

نخود که به آن لوبیا گاربانزو نیز گفته می‌شود، منبعی غنی از فیبر و پروتئین است.

نتایج بسیاری از مطالعات علمی نشان داده‌اند، حبوبات هایی نظیر نخود می‌توانند به کاهش وزن، کاهش عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی، و به طور بالقوه، حتی کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند؛ به ویژه هنگامی که به عنوان جایگزین گوشت قرمز در رژیم غذایی قرار بگیرند.

یک فنجان (۱۶۴ گرم) نخود پخته شده تقریبا حاوی مواد زیر است:

الف. کالری: ۲۶۹
ب. پروتئین: ۱۴.۵ گرم
پ. فیبر: ۱۲.۵ گرم
ت. فولات (اسید فولیک یا ویتامین B۹): ۷۱ درصد از میزان مورد نیاز روزانه
ث. منگنز: ۸۴ درصد از میزان مورد نیاز روزانه
ج. مس: ۲۹ درصد از میزان مورد نیاز روزانه
چ. آهن: ۲۶ درصد از میزان مورد نیاز روزانه

خواص نخود

نخود در مقایسه با سایر مواد غذایی پر کربوهیدرات، به شکل ویژه‌ای برای کاهش قند خون و افزایش حساسیت بدن به انسولین مفید است.

طی مطالعه‌ای روی ۱۹ زن، میزان قند خون و سطح انسولین بدن شرکت کنندگانی که غذاهای حاوی ۵۰ گرم نخود مصرف کرده بودند، در مقایسه با آن‌هایی که، به میزان مشابه، نان سفید یا سایر غذاهای حاوی گندم مصرف کرده بودند، به اندازه‌ی قابل ملاحظه‌ای کم‌تر بود.

به همین شکل، نتایج مطالعه‌ی دیگری بر روی ۴۵ شرکت کننده نشان دادند، مصرف هفته‌ای ۷۲۸ گرم نخود، ‌به مدت ۱۲ هفته، توانست به اندازه‌ی قابل توجهی سطح انسولین شرکت کنندگان را کاهش دهد.

به علاوه، مصرف نخود ممکن است به بهبود سطح کلسترول خون نیز کمک کند.

نتایج برخی از مطالعات نشان داده‌اند، مصرف نخود می‌تواند مجموع کلسترول، و هم‌چنین کلسترول ال‌دی‌ال (کلسترول بد یا لیپو‌پروتئین کم چگال) را که به عنوان عوامل خطر ایجاد بیماری قلبی شناخته می‌شوند، کاهش دهد.

روده و باکتری‌های مفید موجود در آن، از بسیاری از جنبه‌های مختلف، نقش مهمی در سلامت انسان ایفا می‌کنند؛ بنابراین، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر سازگار با روده، فایده‌ی فوق‌العاده‌ای برای سلامتی به همراه دارد.

به علاوه، نتایج برخی از مطالعات نشان داده‌اند، رژیم غذایی حاوی نخود می‌تواند به بهبود کارکرد روده‌ها و کاهش میزان باکتری‌های مضر موجود در روده‌ها کمک کند.

نتیجه گیری

با توجه به موارد فوق این چنین نتیجه می‌گیریم که نخود منبع بسیار خوبی برای فیبر و اسید فولیک به شمار می‌رود؛ و هم‌چنین این ماده‌ی غذایی حاوی مقدار اندکی کالری است. نخود می‌تواند به کاهش قند و کلسترول خون، و هم‌چنین بهبود سلامت روده‌ها کمک کند.

به علاوه، حبوبات هایی نظیر نخود می‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشند؛ چنان‌چه از ۱۴ فایده نخوردن گوشت قرمز برای سلامتی و هم‌چنین ۱۲ خطرناک ترین مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز آگاه باشید، حتما از این به بعد، در رژیم غذایی‌تان نخود را جایگزین گوشت قرمز خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *